پنج دلیل برای عدم کارایی استراتژی برندینگ شما  در عرصه رسانه – بخش دوم


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در نوبت قبل گفتیم که برندسازی در واقع تصویری است که شرکت رسانه ای شما در اذهان
بینندگان، شنوندگان یا خوانندگان شما ایجاد می کند.

و اینکه صنعت رسانه عموما درگیر و آلوده مسائل و حوزه های دیگری است که بطور کلی تصویر
برند تیره یا گل آلودی دارد. به عبارتی به نظر نمی رسد که این صنعت نماینده هیچ شخص یا
چیزی باشد. اگر محصول رسانه ای شما در این طبقه قرار می گیرد، دلایلی برای آن محتمل
است که به برخی از آنها در ادامه اشاره می کنیم و دو مورد از آنها را مطرح کردیم و دو مورد هم
برای بخش دوم باقی ماند که امروز به آنها می پردازیم.

به پیام خود وفادار نیستید

شاید وسوسه شوید که مثلا لوگو یا شعار تبلیغاتی خود را بصورت مرتب و دوره ای تغییر دهید تا
همواره نو و به روز به نظر برسید. مشکل این موضوع است که در واقع شما قبل از گفتن یک چیز
نو و جدید به مخاطب خود آنقدر وقت و زمان کافی نمی دهید تا چیزی را که پیش از این گفته اید
را هضم و باور کند. در مقابل به جای آغاز کردن فرایند از ابتدا، اگر سعی در نشر لوگو و شعاری
که از قبل تهیه دیده اید داشته باشید، در واقع انرژی خود را به نحو بسیار مطلوب تری مورد
استفاده قرار داده اید.

شاید مثلا یک کانال نام برنامه تلویزیونی خبری خود را “اخبار ساعت ۷” انتخاب کرده باشد و پس
از مدتی آن را به “کانال ۷ خبر روز” و سپس “واحد خبری ۷” تغییر دهد. معمولا یک تغییر نام
ساده به معنای یک لوگو جدید، موسیقی متن جدید و حتی یک استودیو یا گوینده جدید خبری
است. این خود تا به اینجا کار مسئولیت و تغییرات بسیار بزرگ و پیچیده ای را شامل شده است.

گاهی اوقات یک تغییر به این بزرگی، ممکن است مشکلی به مراتب بزرگتر را در دل خود پنهان
کرده باشد.

شاید مثلا نام اولیه در رتبه بندی های خبری و رسانه ای موفق به کسب رتبه خوبی نشده
باشد، پس این راهکار می تواند راه نجات خوب و بسیار سریعی باشد. با این وجود، اگر بیننده و
مخاطب محتوای ارائه شده را بپسندد و آن را دوست داشته باشد یا با گوینده خبری ارتباط برقرار
کند، هزینه ها و زمان صرف شده برای تصمیم گیری ها اثرات به مراتب بهتر و سازنده تری نسبت
به این ظاهر سازی ها خواهد داشت.

استراتژی برندینگ

رویکرد شما خسته کننده است

این در واقع مهمترین مشکلی است که باید بر آن فائق بیایید. در حالی که می خواهید نتیجه
فرایند برندینگ شما خلاقانه باشد و مخاطب را به وجد بیاورد؛ از آنجایی که نمی خواهید بطور
کامل لوگو و … خود را کنار بگذارید یا هر کار دیگری را مرتکب شوید که مشتریان فعلی خودتان را
ناراحت بکنید، ممکن است که از برداشتن قدم های بزرگ یا زیاده‌روی کردن ترس و واهمه داشته
باشید.

با پیش بردن این فرایند همراه با دقت بسیار زیاد و اجتناب از ریسک، ممکن است از ناراحتی تک
به تک مخاطبین خود جلوگیری کنید، اما برند شما دیگر آن هیجان و کشش قبلی را نخواهد
داشت و بیشتر موجب خستگی مخاطب می شود. مثلا یک ایستگاه تلویزیونی که کمپین
تبلیغاتی را استارت می زند و در آن می گوید “کانال ۴، ما اول هستیم” ممکن است بیش از هر
چیزی موجب تعجب مخاطب شود که “اولی که چه کار می کند؟”. شما در واقع نگفته اید ما برند
اول هستیم. نگفتید ما اولین در پوشش اخبار هستیم. در واقع هیچ چیز نگفتید، جز یک عبارت
بی معنی!!!

صنعت مواد خوراکی اصولا صنعتی مملوء از استراتژی های کلاسیک کارا و موثر در عرصه برندینگ
است. یک مثال بارز در این عرصه برند برگر کینگ است که از مدت ها پیش در کمپین های
تبلیغاتی خود از شعار Have it your way – به سبک خود آن را صرف کنید – استفاده می کرد.
این شعار ساده بود، یادآوری آن آسان بود و همچنین همراه با موزیک پخش می شد. دلیل موثر
واقع شدن آن هم این بود که برای تاکید بر قابلیت و امکان شخصی سازی کردن همبرگرها بود
که بطور کامل متفاوت از دیگر برندهای زنجیره ای عرضه کننده همبرگر بود که بطور خودکار سس،
خردل و ترشی را در اختیار شما قرار می دادند و به شما اجازه هیچگونه تغییری را نمی دادند.

نتیجه …

برندینگ همواره از بیرون فرایندی ساده به نظر می رسد، تا زمانی که خودتان در عمل درگیر آن
شوید و آن را امتحان کنید. خیلی از شرکت های بزرگ ممکن است میلیون ها دلار صرف کنترل
کردن این فرایند برای خودشان بکنند، اما شما که چنین منابعی را در اختیار ندارید می توانید با
بررسی و ممیزی دقیق محصولات خودتان و موقعیت مطلوب و دلخواه خودتان در برابر رقبا به
کنترل برند خود بپردازید.

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای مدیریت استراتژیک برند را بشناسید و مفاهیم پایه و اصولی برندسازی، همچون تعریف برند و هویت و معماری برند را آموزش ببینید، و به شکلی خاص استراتژی های خلق برند، پیاده سازی و توسعه برند را درک کنید، می توانید محصول دوره مدیریت استراتژیک برند را که توسط مدرسه بازاریابی چیستا تهیه شده است، خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: استراتژی, استراتژی برندینگ, برندسازی, برندینگ, برندینگ استراتژی


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

فراخوان نخستین جشنواره «تارنماهای ایرانشناسی» اعلام شد
دولت الکترونیک هنوز محقق نشده است/تدوین نقشه راه اقتصاد هوشمند
شنیدن موسیقی و کنترل آب و هوا مهم ترین کاربرد بلندگوهای هوشمند
سرانجام اینترنت ملی به کجا خواهد رسید؟