پنج نوع مزیت حقیقی برای مشتری


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

چگونه با عمیق ترین خواسته های مشتریان خودتان ارتباط برقرار کنید

حتما و حتما بارها با نمونه های مختلفی از محتوای تبلیغاتی برخورد داشته اید و با خود اندیشیده اید که . . .

اُهُ . . . جالبه!!! اما . . . نهههههه، ممنونم.

شاید فقط و فقط در آن لحظه بخصوص نیازی به آن محصول نداشته اید.

اما به احتمال بیشتر، عدم استفاده شما از آن محصول این است که محتوا استفاده شده برای آن
تبلیغ قادر به انتقال ارزش واقعی محصول یا خدمت مورد نظر نبوده است.

در اغلب موارد اینچنینی محتوای استفاده شده بیش از حد سطحی یا سَرسَری گرفته شده است.

و البته که وقتی محتوایی خیلی سطحی و سَرسَری گرفته شود، خوانندگان (خریداران بالقوه!)
احساس نمی کنند که آن محتوا بخصوص در حال صحبت کردن با آنهاست. آنها تصور می کنند که
محصول یا خدمت ممکن است کاربردی و مفید باشد، اما آنچنان با ارزش نیست.

البته محتوا خوب، اصولا مزایا و خصوصیات های محصول را بصورت منافع حاصل از محصول ترجمه
می کند. اما آن ترجمه خصوصیات در قالب مزایا و منافع حاصل از مشتری اغلب در سطحی بودن
محصول گم می شود و مزایای واقعی حاصل از محصول ناگفته باقی می ماند و از دید خوانندگان
شما هم مخفی می ماند.

در واقع این لحظه و زمان که محتوای تولید شده شما در ارتباط برقرار کردن با عمیق ترین
خواسته‌های مشتریان شما شکست می خورند و در واقع در فروش خود با شکست مواجه
می‌شوند.

مزیت

تفاوت بین منافع خصوصیات محصول

یک ویژگی یا خصوصیت جنبه ای از محصول یا خدمت است. به عنوان مثال، ویژگی های یک قلاب
ماهیگری طول سیم به کار رفته و مواد استفاده شده در ساخت دسته قلاب است.

مزیت یا منفعت چیزی است که ویژگی های محصول برای مشتری شما انجام می دهند؛ مزیت
دقیقا توضیح می دهد که چرا مشتری شما باید به محصول اهمیت بدهد. در رابطه با قلاب
ماهیگری مطرح شده در این بخش می توان گفت که مزیت یا منفعت محصول این است که این
محصول به شما کمک می کند تا ماهی های بیشتر، بزرگتر و لذت بخش تری را صید کنید.

به منظور ترجمه کردن یک ویژگی به مزیت یا منفعت باید از خودتان بپرسید خوب که چی؟

مثلا:

این قلاب فلان ویژگی فوق العاده را دارد.

خوب که چی؟

طعمه شما از روی قلاب نمی افتد.

مدیران تبلیغات و بازاریابی به منظور یافتن مزیت های حقیقی لایه های عمیق تری را بررسی می کنند

تاکنون چیزی از سلسله مراتب نیازهای مازلو چیزی شنیده اید؟

مازلو اعتقاد دارد که انسان ها دارای ۵ دسته مختلف از انواع نیازها هستند:

۱- نیازهای فیزیولوژیکی : چیزی که برای زنده ماندن به آنها نیاز داریم، از قبیل غذا، آب، سرپناه و پوشاک.

۲- ایمنی و امنیت، شامل محافظت در برابر خطر و بیماری.

۳- عشق و حس تعلق.

۴- عزت نفس، اعتماد به نفس، به رسمیت شناخته شدن، شأن و احترام از طرف دیگران.

۵- خود شکوفایی، از قبیل حس استقلال و خودمختاری، آزادی و . . .

مازلو اعتقاد دارد که همواره باید ابتدا نیازهای اولیه ما (غذا و سرپناه) برآورده شود تا پس از آن
قادر به برآورده ساختن نیازهای سطح بالاتر هرم نیازها (عزت نفس و خودشکوفایی) شویم. ایده
شکل دهنده این هرم همواره مورد بحث و اختلاف بوده است که در این مطلب با آن کاری نداریم.

چیزی که مهم است اینست که مازلو انواع مختلفی از نیازها و علایق را به ما نشان می دهد و
به ما کمک می کند که بفهمیم چه کاری را می توانیم برای مراجعین خود انجام دهیم.

مثلا:

اجازه دهید به همان مثال قبل قلاب ماهیگری برگردیم و ببینیم چگونه می تواند نیازهای مختلف را برآورده سازد:

  • زودتر می توانید ماهی بگیرید، پس گرسنه نمی مانید.
  • خطر صدمه زدن به خودتان وجود ندارد، پس امنیت شما تامین می شود.
  • می توانید دیگر ماهیگیران را با آخرین فناوری روز تحت تاثیر قرار دهید.
  • چون ماهی های بزرگتری می گیرید، احترام دیگران را کسب کنید.
  • دیگر به توانایی خود در شکار ماهی های بزرگتر شک نمی کنید.
  • چون سریعتر ماهی صید می کنید، فرصت بیشتری برای کارهای خلاقانه دیگر دارید و
    حس خود شکوفایی شما هم تامین می شود.

البته باید توجه داشته باشید که همه محصولات توانایی ارضاء تمام نیازها در تمام سطوح را
ندارند، اما از اینکه چقدر نیازهای سطوح بالاتر اهمیت بیشتری دارند، مطمئنا متعجب می شوید.

مثلا شاید یک نویسنده دیگر تلاش کند که مطلبی بهتر و انگیزاننده تر از این مطلب بنوسید، تا
فروش بیشتری داشته باشد. اما مطمئنا در این راه با موفقیت های کوچک از اعتماد به نفس
بیشتری هم برخوردار می شود.

 همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای بیاموزید که چگونه محصولات و خدماتی خلق کنیم که مشتری شیفته آن شود، می توانید دوره آموزشی خلق ارزش پیشنهادی برای مشتری را که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: علایق مشتری, مزیت, منفعت, ویژگی محصول


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

تاخیر قوه قضائیه و وزارت ارشاد دراجرای مصوبه حمایت از پیام رسانها
لوایح پنج گانه حقوق فناوری اطلاعات رونمایی شد
پی بردن به سرقت کلمه عبور ساده شد
رتبه ایران در ارائه نسل چهارم موبایل/ معرفی کشورهای پیشتاز