پنج نوع مشتری و چگونگی هدایت آنها برای خرید بیشتر


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در صنعت خرده فروشی، به نظر می رسد که ما همواره با مسئله یافتن مشتریان جدید دست به گریبان هستیم.
همه ما نسبت به کسب اطمینان از به چشم آمدن تبلیغات، فعالیت های بازاریابی و قیمت گذاری خود وسواس داریم.
این تمرکز بر روی پیگیری مشتریان جدید و افزایش فروش مطمئنا محتاطانه  و ضروری است اما در عین حال می تواند موجب ضرر و زیان هایی هم برای ما باشد. بنابراین، تمرکز واقعی ما باید بر روی مشترین وفادار باشد – ۲۰ درصد از مراجعینی که در حال حاضر در زمره بهترین مشتریان ما هستند.

در حوزه خرده فروشی، ایده تمرکز کردن بر مشتریان فعلی باید به عنوان فرصت و امکانی در دست اقدام در نظر گرفته شود.
به منظور درک بهتر منطق نهفته شده در پشت این تئوری و همچنین روبرو شدن با چالش ساخت مشتریان وفادار،
ما نیاز به تقسیم کردن مشتریان به ۵ دسته و گروه اصلی داریم.

طبقه بندی مشتریان به گروه های اصلی

۱- مشتری وفادار:

آنها نماینده چیزی کمتر از ۲۰% کل مشتریان ما هستند، اما موجب نهایی شدن بیش از ۵۰% فروش ها در کسب و کار ما می باشند.

۲- مشتری تخفیفی:

آنها همیشه بطور مرتب از فروشگاه ما خرید می کنند،
اما عموما تصمیم های خرید آنها بر اساس میزان تخفیف اعمال شده بر روی محصولات ماست.

 

مشتری

۳- مشتری هیجانی:

آنها الزام به خرید یک کالای خاص را در صدر لیست خرید خود ندارند،
اما بر اساس هوی و هوس وارد فروشگاه ما می شوند و اقدام به خرید کالا یا محصولی می کنند که در آن لحظه از نظر آنها جالب و معقول است.

۴- مشتری نیاز محور:

آنها قصد و منظور خاصی از خرید یک قلم کالای مشخص دارند.

۵- مشتری سرگردان:

آنها نیاز یا علاقه خاصی در ذهن خودشان در هنگام ورود به فروشگاه ندارند.
بلکه نیاز به یک تجربه یا حس همراهی با دیگران را دارند و بر اساس آن وارد فروشگاه می شوند.

اگر نسبت به رشد کسب و کار خودمان جدی هستیم،
نیاز به تمرکز تلاش ها و فعالیت های خودمان بر مشتریان وفادار و ترفیع و ترویج فروشگاه به منظور استفاده از خریداران هیجانی داریم.
بقیه طبقات مشتریان هم هر یک نمایانگر بخشی از کسب و کار ما هستند،
اما همچنان از پتانسیل بالایی برای گمراه کردن و هدایت ناصحیح منابع ما در صورت تاکید و تمرکز بیش از حد بر روی آنها برخوردار هستند.

در ادامه به شرح هر یک از این دسته ها می پردازیم:

مشتریان وفادار

بطور طبیعی ما نیاز به برقراری ارتباط منظم با هر یک از این مشتریان از طریق تلفم، ایمیل، شبکه های اجتماعی و … داریم.
این دسته از افراد افرادی هستند که می توانند و البته باید بر تصمیم های خرید و … ما تاثیرگذار باشند.
هیچ چیزی نمی تواند بیشتر از درخواست نظر از یک مشتری احساس خوبی به وی بدهد
و اینکه ببیند شما برای وی و نظر وی اهمیت قائل هستید، تاثیر بسیار زیادی بر وی دارد.
در واقع باید گفت هرگز قادر جبران کارهای آنها به اندازه کافی نخواهید بود.
گاهی هر قدر بیشتر برای آنها زحمت بکشید، آنها هم بیشتر شما را به دیگران معرفی می کنند.
بازاریابی دهان به دهان مثبت برای یک کسب و کار در واقع حکم طلا را دارد.

ادامه دارد …

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای برنامه بازاریابی را بشناسید و چگونگی تدوین آن را آموزش ببینید، می توانید در هفدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: آموزش بازاریابی, انواع مشتری, برنامه بازاریابی, تدوین برنامه بازاریابی, مشتری


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

آسیب‌پذیری ۲ میلیارد دستگاه بلوتوثی/دسترسی کامل به اطلاعات قربانی
یک میلیون و ۱۴۰ هزار بار از دولت موبایل استفاده شد
«اسکایپ» با دستیار صوتی «الکسا» سازگار می شود
دسترسی توسعه دهندگان خارجی به پیام های کاربران توئیتر فاش شد