پنج نوع مشتری و چگونگی هدایت آنها برای خرید بیشتر – بخش دوم


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

در تاریخ سه شنبه ۱۰ بهمن ماه (هفته قبل) بخش اول از این مقاله را برای شما منتشر کردیم و در آن یادآور شدیم که مشتریان بطور کلی به ۵ دسته یا گروه اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • مشتریان وفادار
  • مشتریان تخفیفی
  • مشتریان هیجانی
  • مشتریان نیاز محور
  • مشتریان سرگردان

و در ادامه مطلب یک گروه از این ۵ گروه را شرح دادیم و نکاتی ساده را در رابطه با آنها عنوان کردیم.

و ادامه گروه ها:

مشتریان تخفیفی

این گروه از مشتریان به شما کمک می کنند تا اطمینان داشته باشید که موجودی انبار شما
همواره در حال گردش و تغییر است و کالا یا محصولی بیش از یک بازه زمانی مشخص در داخل
انبار شما بصورت فروش نرفته باقی نمی ماند و در نتیجه جریان نقد به داخل سازمان شما
همواره برقرار است. با این وجود، این گروه از مشتریان اغلب منجر به هزینه هایی هم برای شما
می شوند، چرا که احتمال بازگرداندن محصول خریداری شده به فروشگاه از طرف این دسته از
مشتریان به مراتب بیشتر است.

مشتری

مشتریان هیجانی

بطور واضح باید گفت، این گروه از مشتریان، گروهی هستند که همه ما خواهان و دوستدار
خدمت رسانی به آنها هستیم. در حقیقت هیچ چیزی هیجان انگیز تر از کمک کردن به یک خریدار
هیجانی و پاسخ مثبت گرفتن از وی در برابر پیشنهادات ما نیست. ما همواره خواهان هدف
گرفتن تحفیف ها، اعلان ها، فروش ها و … خود به سوی این گروه هستیم، چرا که با خرید خود
اطلاعات بسیار ذی قیمتی از مشتریان و بازار هدف مورد نظر ما را هم در اختیار ما قرار می‌دهند.

 

مشتریان نیاز محور

افراد حاضر در این دسته بر اساس یک نیاز بخصوص تحریک می شوند. آنها زمانی که وارد یک
فروشگاه می شوند، فقط به دنبال این هستند که آیا می توانند خیلی سریع آن نیاز خاص خود را
برآورده کنند. اگر نه، خیلی سریع تصمیم به ترک فروشگاه می گیرند. آنها بنا بر دلایلی اقدام به
خرید می کنند که از آن جمله می توان به یک موقعیت یا مراسم خاص، یک نیاز خاص یا یک نقطه
قیمتی خاص اشاره کرد. همانقدر که برآورده ساختن نیازهای این گروه سخت و دشوار است، اما
در صورت توجه کردن به آنها، به راحتی تبدیل به مشتریان وفادار شما هم می شوند. اما از طرف
دیگر فروشندگان خدمت کردن و برآورده ساختن تقاضاهای آنها را خیلی نمی پسندند، هر چند
که به هر حال در اغلب موارد این دسته از مشتریان در بلند مدت به مهمترین منبع رشد کسب و
کارها تبدیل می شوند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که مشتریان نیاز محور خیلی راحت می توانند به سمت
فروش اینترنتی و خرده فروش های دیگر کشیده شده و ارتباط خود را با شما قطع کنند. به منظور
فائق آمدن بر این نقص، تعامل شخصی مثبت با آنها بسیار اهمیت دارد. اگر سطح برخوردی از
طرف شما داشته باشند که فروشگاه های اینترنتی یا خرده فروش های دیگر آن را ارئه نکنند،
شانس بسیار زیادی در وفادار شدن نسبت به شما وجود دارد.

به این دلیل، مشتریان نیاز محور از چنان نیرو و توان بالقوه ای در بلند مدت برای کسب و کار شما
برخوردار هستند که از مشتریان هیجانی هم جلو می زنند.

 

ادامه دارد . . .

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای برنامه بازاریابی را بشناسید و چگونگی تدوین آن را آموزش ببینید، می توانید در هفدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: آموزش بازاریابی, انواع مشتری, برنامه بازاریابی, تدوین برنامه بازاریابی, تقسیم مشتری, مشتری, ممیزی مشتری


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

آسیب‌پذیری ۲ میلیارد دستگاه بلوتوثی/دسترسی کامل به اطلاعات قربانی
یک میلیون و ۱۴۰ هزار بار از دولت موبایل استفاده شد
«اسکایپ» با دستیار صوتی «الکسا» سازگار می شود
دسترسی توسعه دهندگان خارجی به پیام های کاربران توئیتر فاش شد