پیدا کردن پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا نقطه فروش منحصر به فرد یا بیانیه جایگاه فروش منحصر به فرد
که همگی به اختصار USP نامیده می شوند، در واقع فاکتور یا مزیتی است که موجب تمایز یا
بهتر به نظر رسیدن محصول شما نسبت به محصولات دیگر رقبا در بازار می شود. تشخیص
پیشنهاد فروش منحصر به فرد قدری زمان بوده و نیاز به تحقیق و بررسی دارد؛ اما بدون تحقیق و
بررسی شما در واقع دیگر ارائه کننده یک پیشنهاد فروش به منحصر نیستید، بلکه تنها یک
محصول دیگر را در بازار در کنار دیگر رقبا به فروش می رسانید. در ادامه مطلب به چگونگی پیدا
کردن پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما می پردازیم:

تحقیقات صنعت

پیش از اینکه توجه شوید که چه چیزی محصول شما منحصر به فرد می کند، باید بدانید که چه
محصولات جایگزین دیگری برای مشتریان بالقوه شما وجود دارد. این کار به معنای تحلیل جامع و
عمقی تک به تک رقبای خودتان در بازار است. اینکه چه محصولات دیگری در بازار موجود است که
می تواند نیازهای مشابهی با محصول شما را برآورده سازد؟ این محصولات در کجا تبلیغ و ترویج
می شوند؟ محتوای بازاریابی آنها را باید مرور کنید، خصوصا وبسایت های آنها را، تحلیل یا احیانا
نقدی اگر در مورد آنها وجود دارد را بررسی کرده و این کار را خصوصا برای تمام محصولات مشابه
موجود در بازار انجام دهید.

تحقیقات مشتری بالقوه

مشتریانی که پیش از این محصولی را از صنعت شما خریداری کرده اند، در رابطه با تجربه خود
چه می گویند. سعی کنید نظرات و نقدهای آنها را در رابطه با محصولات خود یا محصولات رقیب
در بازار از منابع مختلف به دست آورید. این نقدها عموما نه تنها در مورد نقاط ضعف و قوت
محصولات صحبت می کنند، بلکه در مورد مسائل مرتبط با هزینه، قیمت، تحویل محصول،
پشتیبانی ضعیف یا قوی و یا حتی مسائل مرتبط با نحوه پرداخت هم صحبت به میان می آورند.

در این بررسی ها اگر با مسئله یا مشکلی در محصولات خود یا رقبا مواجه شدید که مکررا در
نظرات و … به آنها اشاره شده بود، آن ها را برای خود مکتوب کنید. این کار یک احساس و
برداشت کلی از بازار نسبت به محصول و خدمات موجود و قابل عرضه در آن به شما می دهد.

تحقیقات مشتری

مشتریان فعلی شما منبعی فوق العاده و طلایی از اطلاعات برای شما محسوب می شوند.

این کار را با ارتباط برقرار کردن با “بهترین” مشتریان خود و طرح این پرسش از آنها آغاز کنید که آیا
می توانند زمانی را صرف ارائه بازخورد به شما در رابطه با یکی از محصولاتی که از شما خریداری
کرده اند، بکنند. این اطلاعات را در کنار یکدیگر جمع آوری کرده و در مجموع یک پرسشنامه تهیه
کرده و آن را برای تمام دیگر مشتریان خود ارسال کنید و در کنار تعیین یک مشوق یا پاداش از آنها
بخواهید که این پرسشنامه را برای شما پر کنند.

پیشنهاد فروش منحصر به فرد

تحقیقات محصول

تا اینجا کار باید اطلاعات تقریبا خوبی از فضای رقابتی موجود بدست آورده باشید. بخوبی
محصولات موجود را می شناسید و می دانید در کنار یکدیگر چه تفاوت ها و شباهت هایی دارند.
دیگر زمان دقت و بررسی بیشتر در رابطه با محصول خودتان رسیده است. در چه زمینه هایی
مشتریان شما از محصولات شما راضی هستند؟ مهمترین نقاط ضعف محصولات شما که بیشتر
از هر چیزی به چشم می آیند، چه مواردی هستند؟ اگر اخیرا از محصول خود استفاده نکرده اید،
یکبار از آن استفاده کنید و ببینید تجربه شما چگونه و چقدر با تجربه مشتریان خودتان در استفاده
از آن مطابقت دارد؟

تجزیه و تحلیل

تا اینجا کار می توان گفت حجم اطلاعات زیادی را برای خود جمع آوری کرده اید و دیگر زمان آن
رسیده که این حجم از اطلاعات را بازبینی کرده و در نهایت به یک نتیجه گیری برسید. فهرست
نقاط ضعف و قوت محصولات خود را با همین فهرست از محصولات رقبا مقایسه کنید. آیا
زمینه‌هایی پیدا می کنید که محصول شما نسبت به همه یا اغلب محصولات رقبا قوی تر عمل
کرده باشد؟ در مورد زمینه هایی که در آنها نسبت به رقبا ضعیف تر عمل کرده اید، چه وضعیتی
دارید؟

نتیجه گیری

زمان تصمیم گیری در واقع لحظه ای است که به یک حوزه خاص در رابطه با محصول خود دست
پیدا می کنید که در آن دارای مزیت رقابتی نسبت به دیگر رقبای خود هستید و آن را تبدیل به یک
پیشنهاد منحصر به فرد فروش می کنید. این باید یک کیفیت با اهمیت در نظر مشتریان شما
باشد. اگر مثلا شما به عرضه محصول خود در ۵۰ رنگ مختلف افتخار می کنید، اما مشتریان شما
نمی توانند تفاوتی بین این ۵۰ سایه مختلف از رنگ ها قائل شوند، پس آن انتخاب خوبی برای
پیشنهاد منحصر به فرد فروش شما نیست. در واقع باید این انتخاب شامل یک ویژگی یا
خصوصیت باشد که هم به یاد آوردن آن ساده باشد و هم کپی شدن آن توسط دیگر رقبا کار
سخت و دشواری باشد.

توزیع

وقتی پیشنهاد منحصر به فرد فروش خود را پیدا کردید، زمان آن می شود که آن را با مشتریان
بالقوه خود به اشتراک بگذارید. اگر در ارائه های فروش خود از اسلاید های پاروپوینت استفاده
می کنید، شعاری را در این رابطه حداقل بر روی اسلاید آخر و نیز اسلاید اول قرار دهید. از همین
شعار بر روی امضاء ایمیل های خود و در حساب های خود در شبکه های اجتماعی استفاده
کنید.

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای بیاموزید که چگونه محصولات و خدماتی خلق کنیم که مشتری شیفته آن شود، می توانید دوره آموزشی خلق ارزش پیشنهادی برای مشتری را که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: تحلیل رقبا, مزیت رقابتی, پیشنهاد فروش منحصر به فرد


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

شمار سایت‌های اینترنتی با هویت ایرانی از مرز یک میلیون گذشت
کشف آسیب پذیری جدید در فلش پلیر/ لزوم به روزرسانی نرم افزار
ثبت اطلاعات گوشی‌های مسافری در سامانه همتا متوقف شد
آیین نامه اجرایی استانداردسازی نظام تبادل اطلاعات کشور تصویب شد