چارلز پانزی : مبدع شیوه بازاریابی شخصیت محور


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

چارلز پانزی : مبدع شیوه بازاریابی شخصیت محور

نام به انگلیسی:  Charles Ponzi

محل و سال تولد: ۳ مارس ۱۸۸۲، لووگو، ایتالیا

 

charles-ponzi-1882-961949-namesake-everett

 

با جستجوی کوتاه در اینترنت خیلی راحت می‌توانید به مطالب بسیار متنوع و زیادی در رابطه با چارلز پانزی دست پیدا کنید که همه و همه در رابطه با کارهای خلافی که وی در آمریکا و کانادا انجام و نهایتاً منجر زندانی شدن وی برای مدت‌های زیادی شده است. به عبارتی به برداشتی دست پیدا می‌کنید که همگی نشان از بدنام و خلاف‌کار بودن وی دارد.

 

اما کاری که وی در حقیقت به درستی انجام داد تبلیغ و ترفیع شرکت خودش از طریق تبلیغ و ترفیع خودش بود. به عبارتی وی در عین انجام دادن کارهای خلاف متنوعی که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می‌کنم، اولین کسی بود که از تکنیک جا انداختن یک شرکت و کسب‌وکار بزرگ از طریق معرفی و تبلیغ یک شخصیت استفاده کرد. تکنیکی که از آن به بعد توسط مدیران عامل بسیار زیادی مورد تقلید قرارگرفته است.

 

در اصل چارلز پانزی به‌ظاهر یک بازرگان اهل ایالات‌متحده آمریکا بود. اما وی دراصل مجری یک سیستم کلاه‌برداری بود که به نام خود وی شهرت یافت. او با اخذ پول از مردم و ادعای سرمایه‌گذاری آن و قول بازپرداخت سود ۵۰% در عرض ۴۵ روز و همچنین سود ۱۰۰% در طی ۹۰ روز، از آنها برای پرداخت سودی ناچیز به خود آنها استفاده می‌کرد و بدین طریق با اغوای هرچه بیشتر دیگران، منابع مالی بسیاری جذب نمود که قسمتی از آن صرف بازپرداخت بهره به دیگران می‌شد و قسمت اعظم آن از سیستم خارج و به‌حساب شخصی وی سرازیر می‌شد.

وی از این طریق در عرض یک سال به چنان ثروت هنگفتی دست‌یافت که قادر به نگهداری و سر و سامان دادن به اسکناس‌های حاصل از آن نبود. آنگونه که هر شخصی که از دفتر کار وی بازدید می‌کرد، می‌گفت انگار در یک شعبه بانک گردباد آمده و پول به‌صورت بی‌حساب‌وکتاب در تمام اطراف دفتر ریخته بود.

 

شاید پانزی در ابتدا قصد داشت درنهایت تمامی پول‌های سرمایه‌گذاران در شرکت خودش را باز پس دهد، اما شیوه بازاریابی وی که بر اساس سبک زندگی مبتنی مصرف بی‌حدوحساب و آشکارا بود، چنان سرمایه بی‌حدوحصری برای وی ایجاد کرد که درنهایت کنترل همه‌چیز را از دست داد، بطوریکه گفته می‌شود وی در کمتر از یک سال در آن سال به سرمایه‌ای بیش از ۲۰ میلیون دلار دست‌یافت.

 

البته ناگفته نماند که طرح و نقشه‌ای که وی در آن زمان از آن استفاده کرد، اکنون در سراسر دنیا غیرقانونی تلقی می‌شود، مگر اینکه توسط دولت مرکزی ایالات‌متحده آمریکا مورداستفاده قرار بگیرد. ولی وی همچنان به‌عنوان مبدع شیوه تبلیغ و ترفیع یک کسب‌وکار از طریق تبلیغ و ترفیع خودش می‌باشد.




لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید