چرا، چگونه و کجا باید از اینفوگرافیک استفاده کنیم؟


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

انسان‌ها به‌طورکلی دارای ۵ حس اصلی هستند، اما زمانی که نوبت به بازاریابی می‌رسد ارزش و اهمیت هر یک از این حس‌ها با یکدیگر برابر نیستند.

 

بخش عمده اطلاعاتی که به مغز ارائه می‌شود، جزء اطلاعاتی است که ما از طریق حس بینایی به آن دست می‌یابیم. مغز ما قادر به پردازش تصویر با سرعتی ۶۰۰۰ برابر برای پردازش متن است. همچنین تخمین زده‌شده است که ۶۵ درصد از مردم انسان‌هایی هستند که دارای قدرت یادگیری بصری می‌باشند. پس به‌خوبی نتیجه می‌گیریم اگر محتوای ما برای حس بصری مخاطب دارای جذابیت باشد، این می‌تواند بهترین راه برای جلب‌توجه وی در نظر گرفته شود.

 

بر اساس گزارش‌ها مختلف میزان خوانده شدن و دیده شدن اینفوگرافیک از سایر انواع محتوا متنی شامل محتوای وبسایت و وبلاگ تا ۳۰ برابر بیشتر است. عجیب است، نه؟ اینفوگرافیک، زمانی که برای بازاریابی کسب‌وکار شما مورداستفاده قرار بگیرد، می‌تواند به شما در افزایش انتقال اطلاعات، افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی و افزایش ترافیک وبسایت کمک کند.

 

اگر پیش‌ازاین هیچ تلاش و برنامه‌ریزی برای تهیه و تولید اینفوگرافیک نداشته‌اید، سرمایه‌گذاری برای تولید آن را به‌شدت توصیه می‌کنم. حالا که به‌خوبی می‌دانید خواندن و درک اطلاعات موجود در آنها بسیار ساده است، به‌راحتی به اشتراک گذاشته می‌شوند و موجب اثبات قدرت و رهبری شما درزمینهٔ تخصصی شما هستند و به‌دفعات قابل‌استفاده می‌باشند، پس از آنها غافل نباشید.

 

شاید از خودتان بپرسید که “چه نوع اینفوگرافیک باید تهیه کنم؟” یا ” زمانی که تهیه شد، چه‌کاری می‌توانم با آن انجام دهم؟” در ادامه تا حدودی به این سؤال پاسخ می‌دهم:

 

infographicswordle2

 

۱- نمایش اطلاعات حاصل از یک تحقیق یا مطالعه

آیا شرکت شما تحقیقات بازاریابی یا تحقیقات محصولی انجام داده که نتایج آن برای گروهی از کردم جالب‌توجه باشد؟ اگر بله، اطلاعات حاصل از آن را پس از استفاده کردن در قالب یک اینفوگرافیک ارائه دهید. اگر نه!، پرسشنامه‌ای تهیه کنید و برای مشتریان بالقوه یا فعلی خودتان ارسال کنید یا حتی تحقیقاتی انجام دهید که نتایج آن برای مخاطبین شما جالب است. هدف از این کار تنها علاقه‌مند کردن مخاطبین به خودتان و اطلاعات ارائه‌شده و ایجاد تعامل است.

 

۲- ساده‌سازی یک مفهوم پیچیده

اگر کسب‌وکار شما یک محصول یا خدمات پیچیده، پیشرفته یا با فن‌آوری بالا را ارائه می‌دهد، شاید بهتر باشد برای توضیح این محصول یا خدمت از یک اینفوگرافیک استفاده کنید. اینفوگرافیک ها می‌توانند اطلاعات گمراه‌کننده را دریافت کرده و با استفاده از تصاویر آن را تبدیل به چیزی کنند که درک و فهم آن برای افراد معمولی سهل و ساده باشد.

 

۳- مقایسه

از یک اینفوگرافیک برای نشان دادن مزایای محصول و خدمت خود نسبت به محصول و خدمت رقیب استفاده کنید یا حتی از آن برای نشان دادن چرایی و چگونگی نوآورانه بودن محصول یا خدمت خودتان نسبت به نمونه جایگزین سنتی آن بهره ببرید.

 

۴- آگاه‌سازی

آیا در کسب‌وکار و صنعت خودتان با یک چالش مهم سروکار دارید؟ از یک اینفوگرافیک برای نشان دادن فعالیت‌هایی که برای کنار آمدن با آن تاکنون انجام داده یا قصد و برنامه انجام دادن آن رادارید استفاده کنید.

 

content

 

بسترهای حیاتی برای استفاده از اینفوگرافیک در آنها:

شبکه‌های اجتماعی

مطمئن ارسال این اینفوگرافیک به‌صورت یک تصویر باکیفیت یا حتی لینک دسترسی به آن بر روی شبکه‌هایی مثل توئیتر و فیسبوک، پینترست، لینکداین و … را مدنظر قرار دهید.

 

بازاریابی ایمیلی

ایمیلی حاوی این اینفوگرافیک و اطلاعات مرتبط با موضوع آن به مشتریان بالقوه خود ارسال کنید. حتما توجه داشته باشید که برای واردکردن مخاطبین به وبسایت خود از یک فراخوان به عمل مناسب استفاده کنید.

 

وبسایت و وبلاگ

این اینفوگرافیک باید بر روی یک صفحه فرود مناسب بر روی وبسایت یا وبلاگ شما ارسال شود، درنتیجه دارای یک آدرس مشخص می‌شود که می‌توانید از آن در شبکه‌های اجتماعی یا حتی بازاریابی ایمیلی خودتان استفاده کنید. همچنین در کنار آن از گزینه‌های اشتراک‌گذاری مناسب برای تشویق دیگران به اشتراک‌گذاری آن استفاده کنید.

 

بیانیه مطبوعاتی

یک بیانیه یا اطلاعیه مطبوعاتی در رابطه با اطلاعات جالب و بی‌سابقه‌ای که در اینفوگرافیک خود به آنها اشاره‌کرده‌اید تهیه کنید و مقدمات انتشار آن در مجلات و وبسایت های مرتبط را تدارک ببینید تا آنها آن را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند.




لینک منبع

پاسخی بگذارید