چرا برخی از مردم عاشق بازاریابی شبکه‌ ای می‌شوند؟


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

جنبه های مثبت بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه ای که قدمت آن به بیش از صد سال می‌رسد، نوعی از بازاریابی است که در آن فروشندگان با فروش محصول و جذب افراد جدید به درآمد می‌رسند. در واقع اعضا علاوه بر فروش محصول به جذب نیروی جدید نیز اقدام می‌کنند تا سیستم از بیشترین میزان سود برخوردار گردد.

نکته‌ی بسیار جالب بازاریابی شبکه‌ای سیل طرفداران و مخالفان آن است، هر گروه نیز برای خود دلایل بسیار قانع‌کننده‌ای دارند و این به عقاید و باورهای هر فرد بستگی دارد که بخواهد به جمع طرفداران و یا مخالفان این نوع از بازاریابی بپیوندد. در این مقاله ما سعی می‌کنیم عقاید هر گروه را مورد بررسی قرار داده و به شما کمک کنیم تا تصور خود را از بازاریابی شبکه ای شکل دهید.

بازاریابی شبکه ای

۱) کار تیمی

ما به عنوان موجودات اجتماعی همواره دوست داشته‌ایم در گروه‌ها عضو شویم، عضویت در گروه به ما انگیزه‌ی ادامه‌ی کار، نترسیدن، ریسک کردن و تلاش برای پیشرفت را می‌دهد. جان دیویسن راکفلر؛ سرمایه‌دار مشهور آمریکایی و صاحب شرکت استاندارد اویل با یک جمله‌ی کوتاه علاقه‌ی مردم به کار تیمی را نشان می‌دهد، او می‌گوید: مردم دوست دارند از ۱ درصد تلاش‌های صدنفر صحبت کنند تا ۱۰۰ درصد تلاش‌های یک نفر.

بنابراین چون اصل فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌ای بر کار تیمی نهادینه شده است، بسیاری از مردم از آن استقبال می‌کنند. اما این تنها یکی از دلایل علاقه‌ی مردم به بازاریابی شبکه‌ای است.

۲) انعطاف‌پذیری در زمان‌های کاری

این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل افراد خصوصا زنان برای علاقه‌مندی به بازاریابی شبکه‌ای است. اگر شما عضو شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای شوید، می‌توانید کنار ساحل بنشینید و با آرامش خاطر کار کنید، می‌توانید کیلومترها دورتر از محل شرکت به فعالیت بپردازید، می‌توانید کل روز را به تفریح اختصاص دهید و شب به کار بپردازید، می‌توانید آخر هفته‌ها را به خود اختصاص دهید، در واقع هیچ ساعت کاری اجباری برای شما وجود ندارد و می‌توانید آزادانه به کار و فعالیت بپردازید.

شما هیچ وقت با استرس دیر شدن برای حضور در محل کارتان از خواب بیدار نخواهید شد، از هیچ کسی برای کار نکردن اجازه نخواهید گرفت و خودتان مسئول کارتان هستید.

۳) وعده‌ی درآمدهای صعودی

همه‌ی ما دوست داریم میزان درآمد خود را با گذشت زمان افزایش دهیم، در هر شغلی که وارد شویم میزان درآمد ثابتی را برای سالیان طولانی در اختیار خواهیم داشت، بازاریابی شبکه‌ای به اعضایش وعده‌ی افزایش درآمد با گذشت زمان را می‌دهد و این وعده برای بسیاری از افراد نیز عملی شده است. اما افرادی هم بوده‌اند که هیچ سودی را دریافت نکرده‌اند. با این حال، طرفداران بازاریابی شبکه‌ای معتقدند این موضوع ارزش ریسک را دارد.

آمار درآمدها در بازاریابی شبکه‌ای:

  • پس از ۵ سال ۹۰٪ افرادی که عضو تیم‌های بازاریابی شبکه‌‌ای شده‌اند، به دلیل درآمدهای بسیار کم، آن شرکت‌ها را ترک می‌کنند.
  •  ۶۴٪ از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای بعد از ۱۰ سال با شکست مواجه می‌شوند.
  • در سال ۲۰۱۰ درآمد ۸۴ درصد از فروشندگان شبکه Fortune در آمریکا از ۶۰۰۰ دلار در سال کمتر بود و ۳۰ درصد کل فروشندگان هیچ درآمدی نداشتند.
  • و آمارهای مشابه دیگر که می‌توانید از این سایت کل آمارهای سال‌های اخیر در بازاریابی شبکه‌ای را مشاهده کنید.
۴) رضایت مشتری اولویت اصلی در بازاریابی شبکه ای

راستش را بخواهید برای یک بازاریاب هیچ چیز به اندازه‌ی رضایت مشتریانش ارزشمند نیست. اساس بازاریابی شبکه‌ای بر رضایت مشتری از محصول و سپس تبلیغ دهان به دهان او بنیان نهاده شده است. از همین رو محصولاتی که بازاریابان شبکه‌ای به فروش می‌رسانند باید از بهترین کیفیت برخوردار باشند. این اصل و توجه به مشتری دلیل اصلی بسیاری از افرادی است که عضو شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای می‌شوند.

۵) آموزش‌های رایگان در زمینه‌ی بازاریابی و فروش

بسیاری از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای برای اعضای خود آموزش‌های ویژه‌ای تدارک می‌بینند؛ از آموزش‌های مخصوص برای فروش گرفته تا آموزش‌های تخصصی و کاربردی در حوزه‌ی بازاریابی. این توانایی‌بخشی و افزایش مهارت‌های کارکنان برای بسیاری از افراد بیش از درآمد و امنیت شغلی ارزشمند است. برخی از اعضای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای معتقدند این شغل باعث می‌شود آن‌ها سریعا پیشرفت شغلی داشته باشند و به یک فرد موفق در حوزه‌ی بازاریابی تبدیل شوند. آن‌ها معتقدند هدف شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در درجه‌ی اول توسعه‌ی مهارت‌های اعضایش و سپس سودرسانی به سیستم اصلی است.

۶) فرصت برای کسب مهارت‌ها با کمترین ریسک

همه‌ی مردم دوست دارند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند و برای خود کار کنند، اما این امر مستلزم یادگیری و تجربه‌اندوزی است. فعالیت در شرکت‌های بازاریابی شبکه ای بهترین راه‌حل برای این مشکل است. برای همین است که بسیاری از اعضای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای افراد تازه‌کار و جوان هستند، زیرا آن‌ها به دنبال تجربه‌اندوزی هستند و چه چیزی می‌تواند بهتر از تجربه‌اندوزی همراه با کسب درآمد باشد.

۷)‌ فروش بهترین نوع از محصولات

همان‌طور که در مورد چهارم اشاره کردیم، اساس بازاریابی شبکه‌ای بر رضایت مشتری بنیان گذاشته شده و پیش‌نیاز این اصل فروش محصولات باکیفیت است. در بازاریابی شبکه ای فروشنده علاوه بر این‌که به مردم کمک می‌کند تا به بهترین محصولات دست پیدا کنند، خودش نیز بهترین محصولات را کشف می‌کند و می‌تواند آن‌ها را برای خود نیز داشته باشد.

۸) پاداش و انگیزه‌بخشی

برخلاف بسیاری از شرکت‌هایی که برای هر اشتباه کوچکی شما را جریمه می‌کنند، اساس شرکت‌های بازاریابی شبکه ای بر تشویق کارکنان‌شان بنیان‌ گذاشته شده است. چون اعضای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای دارایی اصلی آن‌ها می‌باشند، از همین رو، آن‌ها به مشارکت اعضا ارزش قائل هستند.

عقاید مخالفان بازاریابی شبکه ای

 

در مقابل عاشقان سینه چاک بازاریابی شبکه‌ای بسیاری از افراد هم هستند که کافیست کنار آن‎‌ها از بازاریای شبکه‌ای بگویید تا با انتقاد تند از این سیستم مواجه شوید. این گروه از افراد چه عقیده‌ای راجع به بازاریابی شبکه‌ای دارند:

۱) مدل کسب‌وکاری ناکارآمد

یک بازاریاب شبکه زمانی می‌تواند بیشترین سود را دریافت کند که زیرمجموعه‌های بسیاری داشته باشد، زیرا به ازای هر فروش آن‌ها سودی هر چند اندک به کسی که آن‌ها را به سیستم اضافه کرده است داده خواهد شد. از همین رو، این سیستم مجبور است از مشتری بیشترین قیمت را دریافت کند تا سودی که به هر یک از عوامل این سیستم می‌رسد مناسب باشد. به نظر من برای یک بازاریاب، ایجاد یک معامله‌ی برد-برد با مشتری اصلی‌ترین ویژگی تجارت است.

۲)‌ استخدام غیراخلاقی

سیستم بازاریابی شبکه‌ای بر افزایش تعداد بنیان نهاده شده است، در واقع تعداد افرادی که به سیستم اضافه می‌شوند، بیشتر باشد، سود کل سیستم بیشتر می‌شود. برای همین شرکت‌ها برای اضافه کردن نیروهای جدید مجبور به ارائه‌ی وعده‌های دروغین می‌شوند.

۳)‌ تاکتیک‌های بازاریابی نادرست

بسیاری از تاکتیک‌های بازاریابی که شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌کنند، اسپم هستند، برای همین مردم اغلب با شنیدن این واژه فرار می‌کنند.

۴)‌ تمرکز بر روی افزایش تعداد اعضا، نه افزایش فروش!

همان‌طور که بارها در این مطلب اشاره کردیم، اساس بازاریابی شبکه‌ای بر افزایش تعداد اعضا است، با افزایش تعداد سود نهایی سیستم زیاد می‌شود، اما خود اعضا و مشتریان چندان سودی به دست نمی‌آورند. کار اصلی بازاریاب تمرکز بر محصول است، با این سیستم تمرکز بازاریاب‌ها به افزایش اعضا اختصاص پیدا می‌کند و از هدف اصلی دور می‌شود.


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

تصاویر موبایل تاشوی سامسونگ منتشر شد
زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در فضا فراهم می‌شود
اثرات تربیتی منفی اعتیاد والدین به تلفن همراه اثبات شد
تیپ شخصیتی درون گرا‌ و برون گرا‌ در فروش