چرا «مسئولیت اجتماعی برند» (CSR)، برای سازمان ها موضوعی حیاتی است؟!


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

رسانه تبلیغات - مجری تبلیغات۰


بدون دیدگاه

چرا «مسئولیت اجتماعی برند» (CSR)، برای سازمان ها موضوعی حیاتی است؟!

دنیای تبلیغات- آنا جلوه- CSR یا مسئوولیت اجتماعی برند، نمی تواند دنیا را نجات دهد، امّا بطور قطع، علاوه بر اینکه منافع زیادی را متوجه سازمان می کند، برای جامعه نیز سودبخش خواهد بود!

هرگاه راجع به مسئولیت اجتماعیِ سازمان ها بحث می شود، غالباً تصویری از راه اندازی یک خیریه و بوق و کرنا برای کمک به بخش مشخصی از جامعه، به ذهن خطور می کند؛ با وجود اینکه کمک رسانی در هر شکل اش، فی نفسه عملی نیکو و پسندیده است، امّا منظور ما از رسالت اجتماعی، مطمئناً فقط این نیست!

یا اینکه در بیشتر مواقع، رسالت اجتماعی، با استفاده از شعار هایی مثل «استفاده ی بهینه از منابع» یا «آب کم است و برق نرود»، اشتباه گرفته می شود. البته به یاد داشته باشیم که اگر این دغدغه ها، عملاً وارد فرهنگ هر سازمانی بشود، می تواند از قدم های اولیه ی مسئولیت اجتماعیِ یک برند باشد.

باید خاطر نشان کرد که مسئولیت اجتماعی، فراتر از ساختن مدرسه و آگهی کردن آن، یا کمک به زلزله زده ها و ساختنِ غرفه ی اطلاع رسانی و تامین سرمایه برای ساخت یک فیلم است!

 چرا «مسئولیت اجتماعی برند» (CSR)، برای سازمان ها موضوعی حیاتی است؟!

سازمان هایی که فلسفه ی مسئولیت اجتماعی را درک کرده اند و آن را در فرهنگ سازمانی و فعالیت های ارتباطی شان جاری می کنند، منافع و استراتژی هایی فراتر از کمک رسانی های کوتاه مدت را دنبال می کنند، آنها به تأثیری عمیق و ماندگار بر جامعه و آینده فکر می کنند:

  • نوآوری: به نظر می رسد که واژه ی «نوآوری»، عبارتی است که این روزها بیش از حد استفاده می شود؛ امّا در رویکرد CSR، نوآوری، منافع زیادی را شامل حال سازمان و نیز اجتماع می کند. بطور مثال، شرکتی مثل «یونیلور» به عنوان پیشرو در امر رسالت اجتماعی یا رویکردی مفهومی به توسعه ی پایدار، نرم کننده ای را تولید کرده است که آب کمتری را موقع شست و شو مصرف می کند! مسلماً بدون توجه به مسئولیت اجتماعیِ بخش تحقیق و توسعه، یونیلیور املای این کلمه درست است یا ۲ سطر بالاتر؟؟؟!!! نمی توانست چنین محصولی را پیشنهاد کند.
  • کاهش هزینه: سازمان ها وقتی در مسیر توسعه ی پایدار قرار می گیرند، از اولین مسائل شان، درگیری با مفاهیمِ کاهش و کنترل هزینه هاست. زمانی که این رویکرد با مسئولیتی در قبال اجتماع همراه می شود، منجر به اتفاقاتی می شود: نوع مواد مصرفی، شیوه های بسته بندی، مصرف انرژیِ پایینِ محصولات و فرآیندهای تعمیر و نگهداری ماشین آلات، به گونه ای که کمترین میزان هدر رفتن منابع را داشته باشد. کاری که در GA باعث شد با نظارت دقیق بر لوازم یدکیِ دستگاه ها، ۶۰۰٫۰۰۰ دلار صرفه جویی کند.
  • تمایزات برند: تا پیش از این، یکی از اولین دلایلی که برندها به مفاهیمی از قبیلِ مسئولیت اجتماعی می پرداختند، ایجاد تمایز بود. امّا امروزه، موضوعِ رسالت اجتماعی سازمان ها، ضرورتی است که تمایزات را باید در چگونگی پرداختن به این موضوع ایجاد کرد. به طوری که در جدالی تنگاتنگ، شاهد آن هستیم که کوکاکولا و پپسی، با اندکی تفاوت، استراتژیِ استفاده از بسته بندی های برگشت پذیر به طبیعت را دنبال می کنند. امروزه شاهد آن هستیم که برند ها به CSR، نه به عنوان یک ژست، که بخشی از استراتژیِ ایجاد تمایز می پردازند.
  • تفکر بلند مدت: وقتی در مسیر توسعه ی پایدار، به مفاهیمی همانند مسئولیت اجتماعی اشاره می کنیم، به گرایشات بلند مدت سازمان، و آن چه که در آینده به دنبال کسب آن هستیم، دقت می کنیم. توجه به موضوعات حول مسئولیت اجتماعی، در واقع رویکردی است که منافع حاصل از تصمیمات کوتاه مدت سازمان ـ که درآمد های دوره ی مالی بعد را متأثر می کند ـ را به دغدغه های بلند مدت، و آن چه ضامن موفقیت ده سال آینده ی سازمان است، تغییر می دهد.
  • ارتباط با مشتری: اهمیّتِ رسالت اجتماعی چیست، وقتی کسی از آن خبر نداشته باشد؟ فروشگاه های زنجیره ای «والمارت» با راه اندازی کمپینی در سال ۲۰۰۸، خود را به عنوان رهبر جنبشی به نام Environmentalism معرفی کرد. این کمپین با هدف اطلاع رسانی در مورد محیط زیست بود، و انتخاب هایی که مشتریان برای خرید محصول در این زمینه می توانند داشته باشند. مسئولیت اجتماعی، ابزاری به شما می دهد تا بتوانید از طریق آن، ارتباط بیشتر و موثرتری با مشتریان تان برقرار کنید. و قطعاً هنگامی که در مورد مفاهیم مثبت و خوب صحبت می کنید، راه شما برای نفوذ به قلب های شان، هموارتر خواهد بود. این ابزار، ارتباط موثری است که متأسفانه در کسب و کارهای B2B لطفا ابتدا معادل فارسی و کامل این عبارت مخفف را بنویسید و سپس مخفف انگلیسیِ آن را داخل پرانتز قرار دهید کمتر استقاده شده است!
  • درگیری کارمندان: در همین راستا، تا زمانی که پرسنل و همکاران شما ندانند در سازمان تان چه می گذرد، فرصت طلاییِ افزایشِ درگیری و تعلق خاطر آنها به سازمان را از دست خواهید داد. همکاری در رقم زدنِ اتفاقی مؤثر در جامعه، دلیل ناب و مؤثری برای افزایش مشارکت همکاران در فعالیت های سازمان خواهد بود.

منبع : www.forbes.com Writer : Estein /

نویسنده :

مشاور تبلیغات و برندسازی


Print Friendly and PDF



لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید