چطور با استفاده از تکنیک های بازاریابی شغل مورد نظر خودمان را بدست آوریم؟ – ۱


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

موفق شدن در بدست آوردن شغلی که رویای آن را در سر دارید نیازمند هیچ چیزی نیست، جز
اینکه بتوانید خودتان را بخوبی بازاریابی کنید. برای این کار نه تنها نیاز دارید که یک برند شخصی
برای خودتان ایجاد کنید، بلکه باید یک طرح بازاریابی شخصی هم تدوین کنید.

دنیای کسب و کار دائما در حال تغییر کردن است و اگر تصور می کنید برای بدست آوردن یک
شغل به تنها چیزی که نیاز دارید یک رزومه است، کاملا اشتباه فکر می کنید. شاید باورتان نشود
اگر بگویم تاکنون چند بار از صاحبان کسب و کار شنیده ام که گفته اند افراد جویای کار امروزه
فقط با خود دارایی بر سر میز مصاحبه استخدامی می آورند؛ یعنی مدرک و مهارت و ….، این در
حالی است که بازار کار امروز علاوه بر این موارد به ارتباط، اعتبار و حضور اجتماعی هم نیاز دارد.

هر چند امروزه بدست آوردن یک موقعیت شغلی به معنای شناختن افراد مناسب و داشتن
مهارت های مناسب است، اما فراتر از آن نیازمند تسلط داشتن به اصول بازاریابی و فائق آمدن بر
چالش بازاریابی است. آنچنان که تصور می کنید به شانس ارتباطی ندارد، بلکه موضوع ارتباط
برقرار کردن و “فروش” خودتان به مخاطب هدف است.

گام اول – هدف از جستجو شغل را مشخص کنید

خوب، اجازه دهید ابتدا برای یک دقیقه به این موضوع فکر کنیم. هدف شما از جستجوی شغل
چیست؟ امید دارید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ در فکر کردن خودتان را محدود نکنید، ما در
اینجا می خواهیم در رابطه با شغل رویایی شما صحبت کنیم. دوست دارم در این باره جملاتی را
از کتاب معروف دکتر سوئس به نام “مکان هایی که به آنها سر خواهید زد” برایتان بیاورم …

  • شما در سر خودتان مغز دارید.
  • شما در کفش های خود پا دارید.
  • شما می توانید خودتان را هدایت کنید، به جهتی که بخواهید.
  • شما خودتان هستید و این را بخوبی می دانید و شما کسی هستید که تصمیم می گیرد که به کجا برود.

خوب، با تمام جدیت، می خواهم بدانید که چه کار می خواهید بکنید؟ بخوبی می بینم که
بسیاری از افرادی که مدت زمان مدیدی در جستجوی یافتن یک شغل بوده اند، خیلی راحت امید
خود را از دست می دهند یا حتی افسرده می شوند، پس از شما می خواهیم برای چند لحظه
هم که شده امیدوارانه این خطوط را دنبال کنید.

بازاریابی

این کار به شما در انجام دادن کاری به شما کمک می کند که برای رسیدن به آرزوی خود به آن
نیاز دارید. حقیقت این است که این کار برای من مفید بود و برای شما هم حتما مفید خواهد بود.

هدف شما باید کاملا روشن و مشخص و البته قابل اندازه گیری باشد، پس اگر احساس می‌کنید
در این رابطه به کمک نیاز دارید، می توانید از جمله نمونه زیر کمک بگیرید:

هدف من از جستجوی شغل یافتن یک جایگاه شغلی در (بازار یا حوزه کاری مورد علاقه خودتان را
بنویسید) و فعالیت به عنوان (عنوان شغلی خود را بنویسید) تا از این طریق بتوانم در آینده به
(یک آرزو و رویای خود را بنویسید) دست پیدا کنم.

متوجه شدید؟ خیلی این کار نباید سخت و دشوار باشد. حرکت کنید و آن را دنبال کنید و تا این
گام را تکمیل نکرده اید به گام بعدی نپردازید.

گام دوم – کارفرمای مورد نظر را بشناسید

در گام اول شما هدف خود را شناسایی کردید و در آن هدف شما نه تنها شغلی که
می‌خواستید که شناسایی کردید، بلکه بازاری که می خواهید در آن مشغول فعالیت شوید را
هم پیدا کردید. حالا ببینیم چه چیزی درباره آن بازار می دانید؟ کارفرمایانی که برمحدوده
جغرافیایی مورد نظر شما برای کار کردن متمرکز هستند، چه کسانی هستند؟

دو مورد از اینها را بشناسید و مشغول کار کردن شوید که هنوز خیلی کار داریم.

اگر تا اینجا مطلب رسیده اید، انتظار دارم که دو نفر از این کارفرمایان را شناخته باشید و اطلاعات
کامل و جامعی را در رابطه با آنها جمع کرده باشید.به این منظور می توانید از شبکه های
اجتماعی مثل لینکداین استفاده کنید و حتی ببینید که مثلا در دپارتمان مورد نظر چه کسانی با
چه سمت هایی مشغول به کار هستند، چه اختیاراتی دارند یا حتی پیش از آن در کجا مشغول
به کار بوده اند. اینها اطلاعاتی است که ترجیحا باید در این مرحله بدست آورده باشید. شما
قدری به نظر شما فضولی باشد و بی منطق، اما با این کار عملا در حا یادگیری تحقیق رقابتی در
حوزه بازاریابی هستید.

داشتن این اطلاعات به شما کمک می کند تا در برابر رقبا خود یک سر و گردن بالاتر باشید، چرا
که حقیقت این است که اغلب مردم جستجوی خود برای یافتن شغل را با کمک آژانس های
کاریابی و نه با رویکرد کسب اطلاعات و دانش ممکن و در دسترس در رابطه با کارفرمایی که
می‌خواهند برایش کار کنند، انجام می دهند. فراموش نکنید که شما چیزی برای از دست دادن
ندارید، چرا که این بازاری است که خواهان کار و فعالیت در آن هستید، پس باید هر آنچه که
می‌توانید را از آن یاد بگیرید.

ادامه دارد . . .

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای برنامه بازاریابی را بشناسید و چگونگی تدوین آن را آموزش ببینید، می توانید در هفدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: استخدام, اشتغال, بازاریابی, خود بازاریابی, کاریابی


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

Related Posts

مشارکت در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری
بالن ها برای کنیا اینترنت فراهم می کنند
سیستم نوین مدیریت شهری ایتالیا در کنگره شهر هوشمند ارائه می شود
۳۳۴ آسیب پذیری امنیتی از محصولات اوراکل شناسایی شد