چگونه در ۳۰ ثانیه یک تیزر تبلیغاتی نریشن محور بنویسیم؟


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

دنیای تبلیغات- پریسا جورابی- ساختارهای متفاوتی برای نوشتن یک فیلمنامه تبلیغاتی وجود دارد. یکی از ساده ترین و متداول ترین قالب ها برای نوشتن یک تیزر ۳۰ ثانیه ای، قالب ” نریشن (گوینده) محور ” است. در این روش، گوینده متنی ۳۰ ثانیه ای را می خواند که قابلیت تطبیق با تصاویر مرتبط با موضوع را داشته باشد. بنابراین کل محتوای شما را دو جز صدا و تصویر تشکیل می دهند که برای سهولت کار، بهتر است صفحه کاغذ به دوستون عمودی کنار هم، یکی برای صدا ( نریشن ) و دیگری برای تصویر جدا شود.

nar

جدای از قالب نوشتاری، اگر بخواهیم برای این روش یک فرمول ساختاری هم تعریف کنیم شامل موارد زیر خواهد بود :

۱ – بگو

۲- آن را بشکاف

۳ دوباره بگو

تنها با در اختیار داشتن ۳۰ ثانیه، شما زمان کافی برای ساختن یک کار احساسی و یا یک کار فوق العاده و شگفت انگیز را ندارید. پس بهتر است در اولین جمله به سراغ اصل مطلب بروید. به عنوان مثال اگر مورد تبلیغاتی شما قرعه کشی جشنواره سپاس از خریداره یک برند شوینده است می توانید از این جمله استفاده کنید :

” در جشنواره سپاس سافتلن شرکت کنید و یک BMW برنده شوید! ”

اولین جمله در این مدل از تیزر تلویزیونی درست مانند تیتر در تبلیغات چاپی ست، که باید توجه بیننده را جلب کند و مخاطب بالقوه را ترغیب کند تا بخواهد بیشتر بداند.

همراه با صدای گوینده که جملات اولیه و اصلی را بیان می کند، شما نیاز به تصاویری دارید که مطلب بیان شده را به شکل عینی نشان دهد. اگر تبلیغ شما درباره قرعه کشی ماهیانه سافتلن و برنده شدن یک ماشین BMW است ، شما باید تصویر یک خودرو بی ام دبلیو و محصولات سافتلن را نشان دهید.

بنابراین وقتی بر روی کاغذ، داخل ستون صدا اولین جمله را مینویسید، باید معادل تصویری آن را هم داخل ستون تصویر بنویسید.

 

بعد از اینکه اصل مطلب را گفتید، لازم است که ماجرا را بشکافید. اگر اولین جمله را درست انتخاب کرده باشید، توانسته اید توجه مخاطب را جلب کنید تا اطلاعات تکمیلی را در چند ثانیه به او بدهید.

اگر جمله اولیه شما این است: ” در جشنواره سپاس سافتلن شرکت کنید و یک BMW برنده شوید! ” در ادامه میتوانید به شرایط شرکت در قرعه کشی، زمان و مکان برگزاری و … اشاره کنید.

” با ارسال کدهای ۱۳ رقمی درج شده بر روی محصولات سافتلن به شماره ۳۰۰۰۸۸، شانس خود را برای شرکت در قرعه کشی هفتگی سافتلن امتحان کنید.”

زمان قرعه کشی : چهار شنبه هر هفته بعد از خبر ۲۰:۳۰

 

  • دوباره بگویید

در انتها پس از شرح و بسط ماجرا، باید هر آنچه را که در جمله اول گفته اید، تکرار کنید. این یک نکته ساده است که خیلی از کپی رایتر ها فراموش میکنند.

این نکته را به یاد داشته باشید که مخاطبان الزامی برای گوش دادن به آنچه شما می گویید ندارند. با ریموت کنترلی که در دستشان است و صدها شبکه ای که می توانند انتخاب کنند، نباید انتظار داشته باشید که مخاطب تا انتها، آگهی شما را ببیند.

شاید حتی اگر حرفی که شما می زنید آنقدر جذاب باشد که تا انتهای تبلیغ شما دیده شود، اما اگر نکته کلیدی و اصل ماجرا را دوباره تکرار نکنید، یک خریدار را از دست بدهید.

می دانم که یک تیزر تبلیغاتی مثل این، یک کار پرمغز و ناب نیست و حتی نبوغ خاصی هم برای نوشتن لازم ندارد. اما دقیقا سخت ترین قسمتش هم همینجاست که در برابر اشتیاق خود برای خلاق بودن مقاومت کنید. شما یک وظیفه دارید و ان هم سوق دادن مشتریان به سمت فروشگاه هاست؛ و معمولا بیش از اندازه خلاقیت به خرج دادن در این شکل از تبلیغات تلویزیونی باعث شکست می شود.

 

پریسا جورابی / کپی رایتر

 

 


کلیه مطالب این وب وب سایت از سراسر سایت های مجاز اینترنتی از نظر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. در صورت مشاهده مطالب خلاف قوانین لطفا به مدیریت اطلاع دهید تا حذف گردد.

پاسخی بگذارید