کم کاری فیس‌بوک برای مقابله با دروغ پراکنی انتخاباتی در آمریکا


مرکز تخصصی آموزش تبلیغات کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، بر اساس گزارش گروه اواز که مبتنی بر تحلیل ۱۰۰ صفحه بسیار محبوب در فیس‌بوک است، پست‌ها و مطالب به اشتراک گذاشته شده توسط این صفحات از ماه مارس تا اکتبر بیش از ۱۰ میلیارد بار مشاهده شده‌اند.

بررسی یادشده حاکیست در این صفحات اطلاعات غلط فراوانی در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ وجود داشته و ۱۰۰ مطلب برتر و مهم‌تر این صفحات طی بازه زمانی سه ماهه ۱۶۲ میلیون بار مشاهده شده‌اند و فیس‌بوک برای حذف این مطالب یا تصحیح آنها هیچ اقدامی نکرده است.

اگر چه فیس‌بوک مدعی است با افزودن برچسب‌هایی تلاش کرده روند نشر اخبار دروغ را متوقف کند، اما واقعیت آن است که در عمل تلاش زیادی برای متوقف کردن روند بازتولید و به اشتراک گذاری این خبرها انجام نشده و محتواهای دروغین و گمراه کننده هر یک میلیون‌ها بار دیده شده‌اند و مجموع این محتواها میلیاردها بار مطالعه شده‌اند.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک قرار است به زودی در کنگره آمریکا حاضر شده و به سوالاتی در مورد نقش این شبکه اجتماعی در نشر گسترده اخبار و اطلاعات دروغین انتخاباتی پاسخ دهد. زاکربرگ همراه با جک دورسی مدیر عامل توئیتر و ساندار پیچای مدیرعامل گوگل در تاریخ ۲۵ مارس در کمیته بازرگانی و انرژی کنگره حضور می‌یابند.

سخنگو